SPRING BASICS – IoC, DI and Beans

wpis w: Blog | 0

Since SPRING framework is very common technology used in application based on Java language let’s dive into some basics about this tool. SPRING use a principle called Inversion of Control (IoC) which mean that the flow of program is inverted.Inversion … Continued

Dlaczego te Stringi są Immutable?

wpis w: Blog | 0

Wiele osób na początku zastanawia się (w tym ja) o co chodzi z tym, że stringi są Immutable i dlaczego? Przecież mogę sobie stworzyć zmienną z jakimś Stringiem, następnie go zmienić więc o co chodzi? Tak w rzeczywistości możemy zawartość … Continued

Java Collections – kompendium wiedzy

wpis w: Blog | 0

1. Czym w ogóle jest Framework Java Collections? Jest to zbiór klas i interfejsów służących do różnego rodzaju operacji na zbiorach danych takich jak ich magazynowanie, przeszukiwanie, dodawanie, usuwanie, sortowanie itd. W zależności do określonych potrzeb i złożoności danych które … Continued

Stub, Mock & Spy

wpis w: Blog | 0

W tym artykule na podstawie przykładu przedstawię czym jest Stub, Mock oraz Spy. Wykorzystam w tym celu biblioteke Mockito2. Stub, Mock i Spy są to obiekty pomocnicze przy tworzenie testów jednostkowych które zastępują nam prawdziwe klasy. Gdy nie mamy dostępu … Continued

Test-Driven Development

wpis w: Blog | 0

Na początku warto podkreślić, że Test-Driven Development (w skrócie TDD) nie jest techniką pisania testów, lecz jest techniką tworzenia oprogramowania. Jego główną zasadą jest tworzenie niedziałających testów w pierwszej kolejności, a następnie pisanie kodu celem przejścia testu. Cechuje się trzema … Continued

Wzorzec Obserwator

wpis w: Blog | 0

Ostatnim z wzorców opisywanych w tej serii będzie wzorzec obserwator. Standardowo przyjrzyjmy się pierw definicji tego wzorca. Wzorzec obserwator definiuje pomiędzy obiektami zależność jeden-do-wielu w taki sposób, że kiedy wybrany obiekt zmienia swój stan, to wszystkie jego obiekty zależne zostają … Continued

Wzorzec Dekorator

wpis w: Blog | 0

Kolejnym wzorcem z serii artykułów o wzorcach jest wzorzec dekorator. Dekorator jest jednym z wzorców strukturalnych. Wzorzec ten jest świetnym przykładem na to, żeby przedkładać kompozycje nad dziedziczeniem. Przyjrzyjmy się pierw definicji tego wzorca. „Wzorzec Dekorator – umożliwia dynamiczne przydzielenie … Continued

Wzorzec Budowniczy (Builder)

wpis w: Blog | 0

Pierwszym wzorcem który opiszę w serii artykułów o wzorcach projektowych będzie wzorzec budowniczy (ang. Builder). Na sam początek przyjrzymy się definicji wzorca. „Wzorca Builder używamy do hermetyzowania tworzenia produktu w celu jego wieloetapowego inicjowania.” Eric Freeman, Elisabeth Freeman, Bert Bates, … Continued

Zasady SOLID programowania

wpis w: Blog | 0

Zasady SOLID to pięć głównych zasad, według których należy się kierować podczas programowania obiektowego. Skrót SOLID pochodzi od pierwszych liter każdej z zasady. Zasady te zostały przedstawione na rysunku poniżej. 1. Single responsibility. Pierwsza to zasada pojedynczej odpowiedzialności . Mówi … Continued